Inre reparationsfond
De bostadsrättshavare som köpte sin lägenhet i samband med ombildningen 2024-09-12 fick tillgång till en inre reparationsfond.
Nedan finns information kring den inre reparationsfonden och hur man går tillväga för att använda denna.
Information
En inre reparationsfond är en ekonomisk reserv som kan skapas inom en bostadsrättsförening för att täcka kostnader för underhåll och reparationer i enskilda lägenheter, i vårt fall gjordes en engångsavsättning vid bostadsrättsföreningens förvärv av fastigheten vid ombildningen från hyresrätt till bostadsrätt, se §59 i föreningens stadgar. Den inre fonden är specifikt avsedd för de delar av lägenheten som bostadsrättsinnehavaren ansvarar för, se §35 i föreningens stadgar.
Sammanfattningsvis så kan den inre fonden användas till reparation och fasta installationer i lägenheten, EJ möbler, verktyg och liknande som inte hör till lägenheten eller kvarlämnas i lägenheten vid en eventuell flytt. Vi godkänner även utlägg för arbetskostnad efter rotavdrag, d v s av certifierat byggföretag, elektriker etc. Utlägg för arbetskostnad till privatpersoner godkänns ej.
Det är viktigt att komma ihåg att fondens medel tillhör lägenheten, inte den enskilda bostadsrättsinnehavaren. Vid försäljning av lägenheten stannar fondens medel kvar och övergår till den nya ägaren.
Det är styrelsen som granskar samt godkänner eller avslår inlämnade kvitton och tagna beslut ändras inte. Är man det minsta osäker angående något utlägg bör man skicka e-post och fråga styrelsen så att man i förväg blir medveten om vad som kanske inte blir godkänt.
Tillvägagångssätt:
- När man renoverar så sparar man alla kvitton på sådant som man kan få tillbaka för ur den inre reparationsfonden. Är man det minsta osäker, mailar man styrelsen för att få svar. Alla kvitton ska vara läsbara och högst 1 år gamla.
- Då man är redo att lämna in sina kvitton:
a) Samla och märk varje kvitto med en siffra; 1, 2, 3 o s v.
b) Skriv ut och fyll i blanketten ”Blankett för uttag ur inre fond BRF” som finns att hämta här nedan (eller på Simplekos portal).
c) Lägg både kvitton och ifylld blankett i ett kuvert. - När ovanstående är gjort går man och lämnar sitt kuvert i brevlådan på Svartviksbacken 9E och direkt därefter mailar man och informerar styrelsen om att detta är gjort.
- När granskningen av inlämnade kvitton är klar skannas ifylld blankett och kvitton in av styrelsen och skickas digitalt till Simpleko för utbetalning. Medlemmen får ett mail med besked när ärendet skickats till Simpleko.
Föreningens stadgar finns att läsa här på hemsidan samt på Simplekos portal under "Dokumenthanteraren".
Styrelsens mail: BRF.svartviksbacken@outlook.com